denetim günlükleri: iç denetim ve kanıt toplama

sevgili günlük bizim bu auditte en mühim şey data yaaaani veridir.. çoğu kez denetlenenler yahut yöneticiler “bu veriyi nereden buldunuz” şeklinde veri madenciliğimize hayret ediverirler de şaşırır kalırlar.. her yiğidin bir yoğurt yiyişi olduğu gibi (bu da ne demekse o vakit her yiğidin karpuz yiyişi, mantı yiyişi vb. de olabilir) her denetçinin de veri toplama tekniği farklı farklıdır.. bu az çok denetim türüne göre de farklılık göstermekle -farzı misal müfettiş belki biraz daha asosyal tutum sergilerken iç denetçi kişisinde sosyallik oldukça yoğundur- birlikte böyledir.. yani kişisel özellikler etkilidir.. çok sayıda üstadın rahle-i tedrisatından geçmiş biri olarak oldukça farklı kanıt edinme teknikleri (bunlar başka bir yazı konusu) gördüm diyebilirim.. bazı denetçi iğneyle kuyu kazar, milletle çok az iletişim kurarak her şeyi belge incelemesi suretiyle tespite yönelir.. buna karşılık kimi üstadsa sosyal ilişkileri sayesinde edinir bilgiyi.. ikincilerin -tecrübeli olmak kaydıyla- daha az yorulduğunu, daha kısa zamanda işi bitirdiğini ve daha makro bakabildiğini düşünüyorum.. ama dediğim gibi tecrübeli olmak kaydıyla.. yoksa sosyal ilişkilerle edinilen bu bilgi denetçiyi sürükleyebilir.. kadıköyden eminönüne gitmek için kürekle çektiği sandalı, akıntıyı ayarlayamadığından, baltalimanına çıkaran biri gibi bir hadisedir bu.. keza sosyal ortamda edinilen bilgi ilk evvela sübjektif olacaktır.. bu bağlamda teyite muhtaçtır.. ikinci olarak bilgi veren kişi sizin öyle düşünmenizi istiyor olabilir, yani yanlıdır.. ve en önemlisi spesifik olarak bilgi toplama tavrınız çok göze batabilir.. şunu demek istiyorum hiç selam vermediğin birine denetim başladıktan sonra “nasılsın toprağım.. şu bu” şeklinde yaklaşman insanları kıllandırabilir.. bu bağlamda yapılması gereken, bir iç denetçinin zaten her zaman yapması gereken, sosyal olmaktır.. başka bir deyişle organizasyon personeliyle iletişim kanallarını açık tutmak, selamlaşmak, söyleşebilmek ve güler yüzlü olmak lazımdır.. böylelikle ortada bir denetim yokken sizin göstereceğiniz açık tutum ileride denetim söz konusu olduğunda çoğu konuya hakim ve makro bir bakış açısına sahip olmanız sonucunu doğuracaktır.. iç denetimde denetimin planlanmasından raporun sunumuna kadar her şey bir iletişim becerisinden ibarettir ve iletişebilenler hem az yorulacak hem de yüksek performans gösterebilecektir..



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar