denetim günlükleri: izleme ya da izlememe faaliyetleri

izleme olayı bizim iç denetim mesleğinin en önemli bölümü sevgili günlük.. netekim hasbelkader bir sunumuna katıldığım BM’ye bağlı WIPO (dünya patent örgütü) İç Denetim Başkanı (kendisinin Türk olmasından dolayı ayrı bir sevindirik oldum) kendi örgütlerindeki 8 iç denetçinin 4’ünün izleme yaptığını söyleyince şaşırmıştım.. ve olayın önemini ilmelyakin anlamıştım.. ülkemizde ise bu sürecin hakkıylan icra edilmediğine çok şahit oldum.. bu sonucun ortaya çıkmasında, olayı iç denetime yıkmak isteyen modelin büyük payı olduğunu düşünüyorum.. bundan yıllar evvel devrem Serkan Ağdeniz* Denetişim dergisinde yayınlanan bir makalesinde konuyu masaya yatırmış ve izleme sürecinde yönetimin etkili olması gerektiğini açık açık ortaya koymuştu.. önlerine bir izleme formu gelen birimlerin bir kısmı, raporu da gereği gibi okumadıklarından olacak, hiçbir anlamı olmayan ifadelerle cevap verip bulguyu kapatmaya çalışıyor.. kendilerinden cevapları destekleyici belge/bilgi/kanıt istenince ise konuyu ciddiye almadıkları iyot gibi açığa çıkıyor.. sanıyorlar ki yazılan rapor iç denetime ait.. yani iç denetçi sorunu çözecek.. ya da üst yönetim her şeyi halledecek.. özetle bir sahiplenmeme durumu gözlemleniyor bazı birimlerde.. oysa şunu atlıyorlar ki yıl sonlarında faaliyet raporlarının arka sayfalarında imzaladıkları beyannamede iş ve işlemlerin iç denetimce de uygun görüldüğü minvalde bir ifade var.. ve bu durumda korkarım bazıları imza atarak gerçeğe aykırı beyanda bulunmuş oluyor.. belki bunun çözümü Serkan'ın dediği gibi üst yönetimi de izleme sürecine çekmekten geçiyor.. bu noktada önerim ise izlemenin doğrudan üst yöneticinin/yetki vereceği yardımcısının başkanlığındaki bir komisyonca yapılması olacak.. yoksa izlemesi olmayan rapor ektiğin, her türlü güçlüğüne katlandığın fakat meyvesini yemediğin bir ağaçtan pek farklı olmayacaktır…
*makale: http://dergipark.gov.tr/denetisim/issue/22470/240335




Yorumlar

  1. "izlemesi olmayan rapor ektiğin, her türlü güçlüğüne katlandığın fakat meyvesini yemediğin bir ağaçtan pek farklı olmayacaktır…" konuyu çok güzel ifade etmişin.

    YanıtlaSil
  2. Çok doğru bir noktaya temas etmişsin sayın başkanım. Denetlenen birimler kimi zaman üst yönetimin katkısı, kimi zaman da zorlaması olmadan bulguları gerçekleştirmekte isteksiz olabiliyor. Bu katkı ve (gerekmese de) zorlamanın sağlanması noktasında üst yönetimin izleme sürecine katılması faydalı olacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler Göksel.. maalesef zorlama gerekiyor bazen...

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar