denetim günlükleri: iç denetimin iç değerlendirmesi


Bu gün seninle bir benchmarking paylaşacağım günlük.. ve tabii ki yine yeniden bizim iç denetim biriminden.. birimim diye demiyorum amma velakin iyi bir iç denetim birimi olduğu "kessin".. neyse bu kadar reklamdan sonra gelelim iyi uygulamamıza: iç değerlendirmeyi tamamladık günlüğüm.. şimdi diyecen ki bu zaten her iç denetim biriminin yapıvermesi gereken bir husus değil mi? kağıt üzerinde -bu da muhteşem bir kalıptır- öyle de geçen seneki idkk genel faaliyet raporuna bakarsan 256 idareden sadece ve sadece 40 “danesi” iç değerlendirme yapıvermiş.. 40 dane arasında da bizim birimimiz şekerpare gibi duruyor hani..😆  sevgili arkadaşımız, güzel insan Yaşar kardeşim bu sene de deruhte ettiği bu vazifeyi layık-ı vechiyle yerine getirdi.. geçen seneye göre biraz ilerleme var.. kırmızılar sarı olmuş falan.. bunlar önemli tabi.. idarelerde kendini böyle değerlendiren kaç birim var?.. bu bizi başka kılan bir özellik bence.. olayın önemli bir boyutu iç değerlendirmeyi birimden birinin yapıyor oluşu.. bu belki iç denetim unvanına olan güvenin bir göstergesi.. yani NŞA’da (normal şartlar altında) nasıl ki bir mol gaz 22,4 litre ve 6,02.10^23 taneyse; iç denetçi de her daim objektif olur; velev ki kendi birimi bile olsa.. bu böyle ve de şahsen kendi birimimde iç değerlendirmeyi yapan arkadaşlarımdan memnun olmakla birlikte (nasıl memnun olmam; standartlarla uyumsuzluk olduğunu tespit eden iç değerlendirmecinin tespitlerine derhal katılıp, düzeltme görevini de kendisine veriyorum dermişim  😀) yapıcı tatminsizlik her daim dürtüklüyor insanı.. acaba iç değerlendirme başka nasıl olur?.. ilgili rehberde yer alan “dönemsel gözden geçirme faaliyeti; iç denetim birimi içerisinden yetkin bir iç denetçi veya iç denetçilerce öz değerlendirme (kendi kendini değerlendirme) yoluyla veya kurum içerisinde iç denetim uygulamaları ve standartlar konusunda yeterli bilgiye sahip kişilerce periyodik olarak yapılan değerlendirmeleri içerir.” ifadesinden hareketle bu iş –özellikle de işletme fakültesi olan üniversitelerde- kurum içinden başka birine yaptırılabilir.. ya da birden fazla kamu idaresi iç denetçisinin birlikte çalışması ile ilgili mevzuat hükümlerinde yer alan gereklilik hallerine bu konu da dahil edilerek iç değerlendirme bu şekilde de yapılabilir.. şimdi bu sonuncuya sen “o vakit iç değil dış değerlendirme olur” diye itiraz edersin.. kısmen haklı da olursun.. ne var ki burada dış değil iç değerlendirme mantığıyla yapılacak bir çalışmadan bahsediyorum.. yani mesela özel sektörde olduğu pekala dışardan bir firma ile anlaşıp iç denetim –mantığıyla- hizmet satın alınabiliyorsa burada da aynı şekilde düşünülebilir.. yani organik bağın iç – dış ayrımında etkili olmaması gerektiğini düünüyorum.. iç denetimin ve dolayısıyla iç değerlendirmenin bi mantığı var ve bu mantığa uygun yapıldığı sürece organik bağın bir etkisi olmayacaktır.. heee şimdi sen "bir bu mu kaldı?.. memleketin kapsamlı bir sürü sorunu varken sen ne ayaksın” dersen.. cevabı basit “ben sadece develerin sahibiyim”


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar