denetim günlükleri: böyle erm'in hayr umulur mu sabahından?


ezhanda çoğu kavram netleşmedi hala sevgili günlük.. ben sen o; biz siz onlar.. kimseyi ayırt etmeden "sölüyorum".. mesleğin ortaya çıkışı 12 yılı geçmiş ancak hala bazı mahfillerde tanıtım ve farkındalık oluşturma çabaları devam ediyor.. bunun yanı sıra bir de değişim yaşanıyor ki o büsbütün yakıcı.. son dönemde buna en iyi örnek coso erm 2017.. misal şey ettirmek gerekirse sevimli günlük: erm 2017’deki küpten helezona geçişi iç kontrolde de yaşanmış sayanlar mı ararsın yoksa bunu erp ile karıştıran mı?.. neyse bunlar teknik hırdavatlar.. beni ilgilendiren muammanın iç denetçileri enterese eden yönü.. konuyla ilgili şöle bir muhabbet açıyorum kimi zaman ya da yazılana çizilene bakıyorum.. iç denetçilerin erm 2017’deki rolünü tam anlayan çok az.. aslında anlamayan çok demiyorum.. bu konuyu irdeleyip ele alan, önem veren az demek istiyorum.. iç denetçi ne yapmalı diye sorunca danışmanlık deyiveriyor kahir ekseriyet.. zahiren doğru.. erm’in olmadığı yerde herhalde güvence veremezsin, yani denetim yapamazsın.. o halde danışılacak sana bu hususta.. peki ya usta ne kadar ve ne danışılacak deyince bi sessizlik hükümferma oluyor nedense.. yazan çizen grubu “kurumlarda tanıtıcı olabilir iç denetçiler, erm konusunda; keza çok sayıda yeni kavram var ve bunları organizasyonda en iyi bilecek olanlar iç denetçilerdir” diyorlar.. bu da zahiren doğru ve fakat batınen doğruluğu çok su götürür.. farz-ı misal risk iştahı nedir? fark analizi ne demektir, nasıl yapılır? kurumdaki temel riskleri biliyor musun?.. sorularının cevabı çoğu kere tatminkar değil.. zaman zaman kurumlarda çaresizlikten iç denetçiye bu konuda yönetsel ve de dolayısıyla ala kabul etmemesi gereken görevler kitlemeye çalışıyorlar.. örneğin risk yönetici seçilecekse iç denetçiye “sen ol, bööle netameli muhabbetler seni açar😆” diyebiliyorlar.. belki de kavramların bu kadar havada kalması bize ait olmamalarından kaynaklanıyor..  başkasına ait bir elbisenin ya dar gelmesi yahut üzerimizden sarkması gibi adeta bu kavramlar bizde sırıtıyor.. bunun yolu büyük ölçüde yine yalınlıktan geçiyor.. daha sade bir tercüme yapar ve olguları müşahhaslaştırırsak kolayca anlaşılabilir.. bu örneklendirme pilot bir kurum/birim seçilerek yapılabilir mesela.. yoksa biz gene mevsimsiz sabahlarda yârini arayan sehere hasret gece mahkumları olarak kalırız ki bu gecenin sabahı da Ziya Paşanın dediği gibi pek hayır olmaz:
"cânân gide, rindân dağıla, mey ola rizân
böyle gecenin hayr umulur mu seherinde"



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar