denetim günlükleri: görev süre planı

denetim sürecini konuşmayı sürdürürsek.. bildiğin gibi denetimimiz başlattık.. ve artık görev süre planı modülüne geçtik.. bu bölümün esas aktörü gözetim sorumlusudur.. kimi zaman bu iş bir angarya olarak görülür.. eski alışkanlıklar bağlamında “istemeyükçü” iç sesimiz “bana ne ya elalemin denetiminden.. ön çalışma testini/testlerini de denetleyen girsin, başlama bitiş tarihini de o yazsın” şeklinde olur olmaz konuşabilir.. işte bu noktada yapmamız gereken iç sesi derhal susturmak ve bunun bir iç denetim olduğunu hatırlamaktır.. evet bu teftiş değildir, iç denetimdir.. iç denetimin en önemli farklarından biri de ekip çalışmasına verdiği değerdir.. sistem üçlü bir yapıyı iktiza eder.. –haa şimdi ya üç kişi atanmamışsa ne olacak aga?.. dediğini duyar gibiyim.. popüler olmaya çalışmadan doğrudan cevap vereyim: üç kişi olmadan standartlara uygun bi iç denetim ifa etmek mümkün değildir-.. 
konuya yani modüle dönecek olursak bu noktada şöle bir eleştiri ya da user friendly önerisi getirebiliriz: havuzdan alma uygulaması biraz daha genişletilebilir.. yaaniii başka kurumları da içine alacak şekilde yapılabilir.. (zamanla mümkün olur diye düşünüyorum).. “iğneyi kendine..” hükmü mucibince bir eleştiri de biz kullanıcılara getirebilirim: acaba özellikle ön çalışma testlerini daha özgün hale getiremez miyiz?.. yani hep varsayımsal olarak gelen bilgilerden, havuzdan alınan verilerden hareket etmek yerine orijinal olamaz mıyız diyesim var ve diyorum zaten..😉 keza ön çalışmanın planlanmasında kullandığımız testler genelde: “denetlenecek faaliyetin büyüklüğü ve kapsamı ile amaç ve hedeflerin tespiti, mevcut kontrollerin incelenmesi, organizasyon şemalarının incelenmesi, faaliyet raporlarının incelenmesi”  oluyor.. bunlara ilaveten mesela “kilit personelle görüşme”, “paydaşlardan bilgi edinme”, “fiziki olarak kontrol etme” ve belki biraz uçuk ama “süreçten bir paydaş olarak yararlanma” ya da “ön sızdırma” testleri konamaz mı? bir de şu var tabii: idarelerin iç kontrolleri etkili olacak ki “klasik” test sorularımıza alacağımız cevaplar tatminkar olsun.. böylelikle de "canımız, gülümüz denetimimizi" sağlam bir temel üzerinden başlatabilelim.. ayrıca yine bu modülde yer alan “Olgunluk Modeli Test Kategorisi” ve” test yöntemi” hususları bence gelişmeye açık alanlar ve başlı başına eğitim konuları.. özetle görev süre planı denetimin öyle bir noktası ki adeta gömleğin ilk düğmesi misüllü ve de bu düğme yanlış iliklendiyse gerisi pek sağlıklı gelmiyor…



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar