denetim günlükleri: 2020 ERM yılı olsun

bu gün muhasebe denetimi yüksek lisans talebelerine iç kontrol (iks) dersi anlatırken yine yeni yeniden şunu fark ettim ki iks konusunda mevzuatımız gerçekten dolu dolu günlük.. yani kalkıp ta kimse diyemez şu eksik bu fazla.. iç kontrol özellikle kontrol ortamı bileşeni bağlamında muhkem bir kale gibi.. hani bu durum, o kutlu tarih olan, 26 aralık 2007 den önce de böyleydi kamu yönetimimiz için.. satın almada, personel rejiminde şunda bunda kontrol ortamımız mevcuttu.. gel gelelim risk deyince sessiz bir durumla karşı karşıya kalıyoruz.. keza genelde kurumların eylem planlarında burasının zayıf kaldığı ortada.. aslına bakarsan burada cosonun da içinin rahat olduğunu söyleyemeyeceğim.. netekim 2017 revizyonuyla entegre ERM 2017 yi ilan ederek mesajı verdi sanki.. coso da sonunda dedi ki “böyle ayrı gayrı; risk bir yanda strateji-performans ayrı yerde olmuyor.. risk’i embed etmeli 😅ki sistem içine bir anlama kavuşsun, bütünlük arz ediversin..” bu anlayış aslında eşyanın tabiatına daha uygun “şöle ki” risk tek taraflı bir kavram değil.. threats olan bişi aynı zamanda oppurtunities te olabiliyor.. kazanç ve risk aynı madalyonun iki yüzü yani.. ayrıca da kayıp “bilem” olsa yine bunun strateji ve performansla ilişkisinin kurulması gerekiyor.. keza hayat bir bütün.. bu bağlamda kafama takılan bizim yani iç denetçiler açısından durumun nasıl değerlendirileceği sorusu oldu.. (kafama takıldı çünkü Yahya Kemalin Tanpınara dediği gibi "ben daima bize lazım olanı düşündüm" ifadesince ben de daima iç denetime faydalı olanı düşündüm😀)  yani bilindiği üzre iç denetçi olarak teoride iç kontrol sistemi, risk yönetim sistemi, performans sistemi ve dahi kurumsal yönetim sistemine güvence veriyoruz.. ancak pratikte bunlardan yalnızca iç kontrol sistemi bağlamında uğraş veriyoruz.. kapsama alanımızı genişletmemiz bağlamında en yakın liman risk yönetim sistemi.. hazır coso da erm 2017 güncellemesi yapmışken bence risk üzerinde biraz daha fazla durmalıyız.. kurumlarımıza iks-risk yönetim sistemi işbirliğinden şahane hizmetler verebiliriz.. ancak bence işe, risk yönetimi ve hatta iks de de güvenceden değil danışmanlıktan başlamalıyız.. evet bir kere dahi aşk ve şevk ilen bu iki sistem bağlamında idarelerimize danışmanlık versek ve belki 2020 yılını (81 vilayet ve yavru vatan kıbrıstaki😀) tüm idarelerde iks-risk danışmanlık yılı ilan etsek tam süper olacak.. hem aynı anda bir çok kurum aynı danışmanlık hizmetini vereceğinden bilgi paylaşımları; benchmarklar da havada uçacaktır.. ve hatta belki mevzuatta yeri olmasına hiç uygulayamadığımız birden fazla idare iç denetçilerinin birlikte çalışması olayına bile girme imkanımız olur.. öyleyse e hadi buyrun risk yönetimi danışmanlık yılımız hayırlı olsun gayrıııı…



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

mesleğin adı

666 gölgesinde iç denetçi

#iyikiKIDDERvar